Plan de evacuare al elevilor din sălile de clasă în caz de situații cutremur sau incendiu

Exerciţiul de evacuare în cazul utilizatorilor unităţii de învăţământ, de exemplu, activităţi de prevenire prin care se transmit cunoştinţele teoretice privind tipurile de risc şi măsurile de prevenire, pentru a se forma deprinderile practice de comportare şi intervenţie ale cadrelor didactice, personalului auxiliar şi nondidactic, precum şi ale preşcolarilor, elevilor de incendiu/seism.

Pe timpul desfășurării exercițiului de evacuare în caz de producere a unui cutremur trebuie să respecte următoarele reguli:

– Păstrarea calmului, evitarea intrării în panică. În plus, elevii trebuie să se protejeze reciproc, fără să se sperie de zgomotele din jur;

- Pentru prevenirea panicii și rănilor, elevii trebuie să asculte recomandările cadrelor didactice. Acestea trebuie să nu permită nimănui să fugă din încăpere, clasă, să țipe sau să propună evacuarea. Trebuie evitată fuga pe ușă, săritul pe fereastră, alergatul pe scări sau producerea aglomerației;

Dacă începe mișcarea seismică:

- Elevii trebuie să rămână pe loc. Nu trebuie să fugă.

- Aceștia se vor proteja în locuri sigure, sub bancă sau sub masă.

- Se vor feri de obiectele înalte, de cele suspendate și de ferestre.

- Vor asculta institutorii – învățătorii și profesorii.

- Profesorii vor menţine uşa deschisă ei vor părăsi ultimii sala de clasă, asigurându-se că după evacuare nu a mai rămas nici-o persoană în clasă.

- Toată lumea aştepta semnalul de alarmare, iar după încetarea acestuia se începe procedura de evacuare când toată lumea numără cu voce tare „Numărătoarea inversă” necesară pentru sincronizarea tuturor persoanelor aflate în clădire pe durata procesului de evacuare.

Evacuarea se face în pas alergător cu ghiozdanul/catalogul deasupra capului. Capul fiecarei persoane trebuie protejat împotriva căderi de zidarie, geamuri

sparte sau alte corpuri desprinse în timpul cutremurului.

Pentru determinarea timpului necesar de evacuare se completează în tabelul de mai jos (zona albă) numărul de persoane de pe fiecare etaj (nivel) al imobilului:


Exemplu de  evacuare a parterului:

Se dă semnalul de începere al exercițiului de alarmare comform diagramei:

După cum se observă în diagramă semnalul are durata de 5 secunde, urmat de o pauza de 2 secunde.

După încetarea alarmei de începere a exercitiului de alarmare se dă apoi semnalul de evacuare a cladiri,  care este comform urmatoarei diagrame:


Acest semnal de alarmare are durata de cca 2 secunde cu pauză de 1 secundă. După cele 5 semnale soneria se oprește și începe numărătoarea inversă în toată şcoala de la 75,74,73... până la 0. 

Primul elev din sala 3 părăseşte sala cu ghiozdanul deasupra capului la t=75, profesorul din sala 3 părăseşte ultimul sala la t=50, asigurându-se că nu mai este nici-o persoană în sală. Evacuarea se face pe casa scărilor pentru elevi.

Primul elev din sala 2-info pleacă  la t=50, iar la t=25 profesorul părăseşte ultimul sala. Evacuarea se face pe casa scărilor pentru elevi.




Primul elev din sala 1-info pleacă  la t=25, iar la t=0 profesorul părăseşte ultimul sala. Evacuarea se face prin holul secretariatului apoi spre scara de intrare in secrtariat.

Prima persoană de lângă uşe din amfiteatru părăseşte incinta la t=75, iar ultima părăseşte sala la t=5. Evacuarea se face pe scara elevilor. 

Poziția elevilor în caz de cutremur, pănă la sosirea momentului evacuării sălii de clasă

Evacuarea elevilor din sala de clasă

– Personalul se va aduna pe terenul de sport sau un platou prestabilit care să îi confere siguranță;

– Elevii vor fi dispuși pe clase în ordinea băncilor;

- Profesorii vor avea obligația să facă prezența, raportând de urgență directorului eventuala lipsă nemotivată a unuia dintre elevi;

- Se va verifica cunoaşterea şi capacitatea de punere în aplicarea sarcinilor ce revin personalului la locul de muncă în caz de incendiu;

– Maniera de comportare a elevilor la primirea semnalului acustic de alarmare;

– Maniera de desfășurare a activităților de salvare și evacuare a persoanelor și a materialelor periculoase;

– Îndeplinirea anumitor bareme de timp stabilite și a timpilor operativi de intervenție.

Odată executat exercițiul se acționează semnalul de încetare a unei alarme care va fi compus dintr-un sunet continuu, de intensitate, cu durata de 2 minute.

Exerciţiul de alarmare şi evacuare se execută în condiţiile cele mai dificile (de exemplu: unele coridoare şi/sau casa scării pline de fum). Elevii trebuie să informații corect în ceea ce privește comportamentul pe care trebuie să-l aibă în caz de incendiu și anumite pericole la care pot fi supuși.

Aceștia trebuie să știe, de exemplu, că trebuie să meargă cât mai aproape pot în încăperile cu fum. De asemenea, trebuie să știe semnificația ușilor închise ca protecție împotriva propagării fumului și căldurii, să stingă focul de pe hainele incendiate cu o altă haină sau prin rostogolire pe podea, că este interzis să utilizeze liftul în caz de incendiu.

Conform Ordinului nr. 163/2007 privind aprobarea Normelor generale de apărare împotriva incendiilor art. 144-146, exercițiile privind modul de intervenție în caz de incendiu constituie formele de bază prin care se verifică stadiul și capacitatea de acțiune a personalului locului de muncă.

 

Exercițiile și aplicațiile au în vedere modul în care se execută:

1.     a) alarmarea;

2.     b) evacuarea;

3.     c) stingerea incendiului.

Exercițiile de intervenție se efectuează:

1.     a) planificat, pe bază de grafic, astfel încât la acestea să participe eșalonat salariați cu atribuții de intervenție a locurilor de muncă;

2.     b) inopinat, de către administrator/conducător, autorităţi de control sau de alţi factori de decizie;

3.     c) planificat, pe bază de grafic, cu personalul serviciului privat pentru situații de urgență.

Evidența aplicațiilor și exercițiilor efectuate se ține într-un registru special. Fiecare exercițiu de intervenție se finalizează printr-un raport, în care se fac referiri cel puțin la:

1.     a) obiectivele și scopul exercițiului;

2.     b) mențiuni privind cunoașterea și capacitatea de punere în aplicare a sarcinilor ce revin personalului la locul de muncă în caz de incendiu;

3.     c) îndeplinirea anumitor bareme de timp stabilite și a timpilor operativi de intervenție;

4.     d) mențiuni privind alarmarea (alertarea) personalului;

5.     e) aprecieri privind funcționarea mijloacelor tehnice de apărare împotriva incendiilor;

6.     f) desfăşurarea activităţilor de salvare şi evacuare a persoanelor şi a materialelor periculoase;

7.     g) propunerea de măsuri privind îmbunătățirea activităților respective.

Organizarea exercițiilor de evacuare în caz de incendiu sau cutremure este imperios necesar pentru prevenirea și reducerea accidentelor în orice domeniu de activitate și salvarea vieții omenești.



Echipa Liceului Mătăsari la concursul județean " Cu viața mea apăr viața"